Vegetarian..

Under dom senaste dagarna har jag funderat på att bli vegetarian.. Det finns många anledningar till det, och några är att djuren mår så dåligt, får vara i trånga burar, aldrig vara ute mm och jag gillar inte kött speciellt mycket heller för den delen.
Men tänkte, det hjälper inte om jag slutar, det gör inte saken bättre så därför har jag fortsatt.

Sen såg jag denna videon, och ändrade mig helt.

Ett liv som gris from Djurrättsalliansen on Vimeo.


Hur kan man låta detta hända? Ser ni alla liggsår, avbitna svansar, benen är brutna och dom sover och bor i sin egen avföring! Det låg även döda grisar i burarna, dom bryr sig inte om att ta ut dom. De andra grisarna börjar äta på de döda, går på dom..

Förstår inte hur dom som har detta, hur dom kan leva med sig själva. Ser dom inte hur ledsna grisarna ser ut? Ser dom inte blicken i deras ögon? Dom är rädda och mår dåligt. Många ser väl dom bara som ett djur, men dom har lika mycket känslor som vi har, dom har samma rätt till ett bra liv. Den enda skillnaden mellan oss och djuren är tyvärr att dom inte kan göra något, säga ifrån..

Jag har verkligen bestämt mig, jag ska inte äta mer kött..
Jag kommer sakna kyckling och fisk mest, men jag kan leva utan det. Jag vill inte vara en del av de som stödjer detta.
Alla som äter kött stödjer detta, alla som äter kött gör att dessa grisar, kossor, kycklingar, mm dör. Äter ingen kött så finns det ingen anledning att djuren får ha det såhär.
Då har man djuren till att äta gräs på ängar mm och det är på det sättet man vill se djuren.

Aldrig mer kött för min del.. Imorgon ska jag ta och slänga allt jag har i min frys, köttbullar, fiskpinnar, korv, kyckling mm. Sista gången det fick finnas i min lägenhet sålänge jag bor här!


Din åsikt tack!
Postat av: helena

Hej!



Intressant läsning, jag tycker också fler borde bli vegetarianer! Eller åtminstonde att vegetareansk och vegansk mat borde bli mera uppskattat, det är ju himla gott!



Dock kan jag inte hålla med om att ALLA som äter kött stöder djurmisshandel och dålig skötsel osv.. Jag menar de flesta i Sverige som har djurbesättningar är ju med i diverse djurskyddsföreningar just för att visa att djuren mått bra och man därför kan äta köttet med lite mer rent samvete.



Jag bor på en gård där de har mjölkkor, de skickas till slakt när de blir gamla osv, och då äter vi självklart köttet från dem, vi köper då inte kött vi inte vet var de kommer från och liknande utan äter "vårat eget" om man nu kan kalla det så, och våra djur har det kanonbra, stora stora gröna hagar och stor ladugård att bo i så det inte blir trångt. Detsamma gäller de kalkoner och höns som bor på gården.



Nu kommer du säkert räkna detta som världens neggokommentar men det var inte det som var tanken... Helt ärligt vet jag inte varför jag skrev det men, jo, man ska inte dra alla över en kant :)

Kommer troligtvis bli vegetarian själv när jag flyttar hemifrån, haha! Så keep it up, och håll liv i din blogg, den var väldigt fin!



Puss/Helena!

2010-08-04 @ 23:18:33
URL: http://lyvani.blogg.se/
Postat av: Anonym

De lever inte länge iaf

2010-08-04 @ 23:22:06
Postat av: Anna

Jag har varit vegetarian i över ett år nu och jag har inte ångrat mig en dag =) jag äter min mat utan ångest och dåligt samvete, och det är mycket godare än kött =D Jag tror att när man väl bestämt sig så är det inte så svårt som många tror ^__^ Jag säger Lycka till, detta kommer du att fixa galant =D

2010-08-04 @ 23:25:15
URL: http://truffle.blogg.se/
Postat av: helena

haha fasen vad snabb du var på att svara :D



Jo jag har hört talas om det där med blodtömningen, fyfasen.. Men det är ju inte i alla länder, det är mer kött som vissa religioner ska äta de gör så. Fortfarande sjukt illa dock, ush. Finns inget som gör mig så arg som djurplågeri! :((

Ska man nu ha en värld där så många äter kött borde det väl ändå vara på bra villkor liksom, vem VILL äta kött där djuret inte mått bra, nejush. Bäst vore väl om alla var veggo :)

2010-08-04 @ 23:27:05
URL: http://lyvani.blogg.se/
Postat av: Anna

Åh det finns sååå himla mycket till vegetarianer att det kan vara svårt att förstå =) Jag själv har väl inte direkt gått in på sidor med vegetariska recept dock är det så vanligt nu att det oftast finns en egen kategori på alla recept-hemsidor. Jag skulle rekommendera att du bara söker på vegitariska recept på google och voila ;) Jag äter inte några tabletter, jag får i mig det jag behöver. Dock är vi alla olika därför är det kanske svårare för andra beroende på hur ens eget värde ser ut. Om du tycker att du blir mer hängig, ont i huvudet m.m.. kan du alltid rådfråga läkare eller apotekare, då kan de säkert tipsa dig om något =) Men grönsaker i alla dess former och färger kan man göra mycket av! Pajer, grytor, gratänger m.m Låt fantasin flöda!



Konservburken kan vara din bästa vän som innehåller böner, kikärter,oliver, fefferoni, thomatpurë, svamp och andra läckerheter. Man kan göra tomatsås och pasta, goda bulgursallader, tillsätt gärna nötter som är mycket proteinrika.



Sen finns det ju Quorn som ser ut, och nästan smakar som kött men det är inte kött ;) Man kan marinera och steka/grilla. det finns snitzlar gjorda av qourn, även fake-bacon och hamburgare . Och falafel! Hälsans kök är det bästa! Finns även quornfärs om man är sugen på tacos =D



Sen skulle jag rekommendera "falska köttbullar" som man då gör själv. Du kan skriva det på google så hittar du recept. The keyingridient is mandel ;) Har du fler frågor det är bara att skriva, det blev oerhört mycket nu haha =D Men välkommen till veggie paradise!



Men ja vissa gör såser som är baserad på skyn från köttet. Det finns även gelatin i t.e.x godis och bakelser som man kanske inte tänker på. Gelatin är alltså animaliskt som kommer från t.e.x gris-skinn.



Det kan vara svårt att undvika allt som finns, men det är bara att läsa innehållsförteckningen, eller fråga de som serverar maten. Att vara vegetarian idag är inte så svårt, ingen ifrågasätter utan ger dig den mat du vill ha om du säger till =)

2010-08-05 @ 00:14:34
URL: http://truffle.blogg.se/
Postat av: M

Jag har många gånger också funderat på att bli vegeterian men jag misslyckas alltid. Egentligen vill jag det för nu har jag ont i magen efter att man ätit kött, alltså psykiskt.

Jag tror jag dock måste lära mig andra maträtter som har de ämnena i sig som kött har.



Jag har en vän som är vegeterian och ska fråga henne lite. Tror inte att jag kan sluta äta kött till 100% men funderar på att bara äta det när det är speciella dagar och kanske minska kötthalten till julen. Jag vill inte ens veta hur de stackars grisarna behandlas då, så mycket kött som säljs då.

Jag går ju djurvårdsprogrammet och blir mer och mer motiverad till att utbilda mig färdigt och börja jobba på en sådan farm, med grisar och även fler farmdjur eftersom de är så mysiga att vara med.

Har en gång praktiserat på en 4H-gård och även om de inte hade jättemycket djur så var det kul.

2010-08-05 @ 10:10:15
URL: http://flowerdrops.blogg.se/
Postat av: MALIN

Funderar på att bli vegetarian, :)

2010-08-05 @ 12:15:59
URL: http://malinworlin.blogg.se/
Postat av: mikkan

alltså det är helt hemskt egentligen att det är så!jag tycker inte heller om kött så värst mycket, alltså kyckling, och kött.men fisk älskar jag!men jag skulle nog ändå klara mig utan det, men vet ändå aldrig om jag skulle vilja bli vegetarian.men jag säger lycka till till dig och hoppas du lyckas!

2010-08-05 @ 13:12:10
URL: http://michaeladesiree.blogg.se/
Postat av: helena

Jamen det är bra, you go girl!

Men skaru inte äta ägg och mjölk heller så är det ju inte vegetarian du blir, utan vegan ;)

2010-08-05 @ 13:45:21
URL: http://lyvani.blogg.se/
Postat av: safa

Fan vad man äcklas utav all kött när man får reda på hur djuren hade det innan de slaktades.. vilka sjukdomar de hade. Det är helt sjukt!



Bra att du vill bli vegetarian.

2010-08-05 @ 22:51:46
URL: http://safayyemane.blogg.se/
Postat av: LIENE

så dåligt att det blev så här, förut jagade man för att man var tvungen att överleva på något men nu bryr man sig inte längre om djuren för förut gjorde man väl det ändå mer. Man tänkte på hur djuret dör fortare t.ex. jag hatar att man nu för tiden massproducerar djuren bara för att vi ska ha något att äta men hallå, varför massproduktion om dem ändå dör?:( vill inte heller mer äta djur. Så jag liksom undviker det helst.

2010-08-06 @ 16:28:14
URL: http://lienesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0